31 stycznia 2015

Uzdrowisko Rabka S.A. przykładem zastosowania strategii błękitnego oceanu




Wkrótce po rozpoczęciu pracy w  Uzdrowisko Rabka S.A. dotarłem do publikacji o „strategii błękitnego oceanu”. Szybko uświadomiłem sobie, że czerwony ocean w branży lecznictwa uzdrowiskowego, to rynek świadczeń medycznych finansowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Na tym rynku pojawiają się nowe podmioty, które konkurują o te same usługi lecznicze. Od kilku lat ceny usług w lecznictwie uzdrowiskowym praktycznie się nie zmieniają, a koszty działalności rosną. Szybko oceniliśmy, że prowadzenie działalności opartej wyłącznie o klienta z NFZ-u doprowadzi do upadku Spółki. Podjąłem wraz z pracownikami działania, które rozwinęły nowe obszary działalności wypływając z czerwonego oceanu naszego biznesu. W części swojej działalności Uzdrowisko Rabka S.A. dalej akceptuje te reguły gry, które obowiązują w lecznictwie uzdrowiskowym (przestrzeganie wymogów NFZ w zakresie organizacji turnusów, wymogów dotyczących sprzętu medycznego, odpowiedniej ilości personelu medycznego o odpowiednich kwalifikacjach, itd.) i dalej uczestniczy w tej współpracy. Postanowiliśmy klientowi zaoferować zupełnie nowe podejście do jego potrzeb, których do tej pory nie zaspokajaliśmy.
Dzięki temu, że w naszej firmie pracuje grono lekarzy, wybitnych specjalistów z zakresu kardiologii, pediatrii, balneologii i innych specjalności, otworzyliśmy się na potrzeby klienta w zakresie diagnostyki i porad świadczonych poza Narodowym Funduszem Zdrowia.
Rozwinęliśmy komercyjne usługi medyczne w oparciu o cztery poradnie specjalistyczne: pediatryczną, kardiologiczną, zaburzeń pamięci i alergologiczną.(Więcej informacji http://www.uzdrowisko-rabka.pl/lecznictwo )
Ponadto powstały nowe trzy obszary naszej aktywności biznesowej:

1.         SPA i Wellness,
2.         Kulinaria
3.         Produkcja kosmetyków uzdrowiskowych.

W pozostałych obszarach Uzdrowisko Rabka S.A wykreowało rozwój usług o charakterze Spa & Wellness sięgając poza istniejący popyt. Dzięki temu w tym samym obiekcie przebywają klienci odbywający pobyty lecznicze finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia (głównie osoby po 55 roku życia) i klienci w młodszym segmencie rynku (25-45 lat). Sięgnęliśmy więc po klienta, którego w czerwonym oceanie biznesu by nie było.
(więcej informacji http://www.uzdrowisko-rabka.pl/spa )
Spółka w ciągu trzech lat otworzyła cztery własne lokale gastronomiczne, o zróżnicowanym asortymencie. Rozwój kulinariów umożliwił sięgniecie po nowych klientów. Rozwój własnej oferty gastronomicznej i serwowanie ciast na naturalnych składnikach oraz starych góralskich recepturach, wraz z konsumpcją markowej kawy, rozwinął grupę klientów restauracyjnych, którzy przebywają w Rabce i korzystają z gościny w innych obiektach hotelowych. Poza tym kulinaria przygotowywane w oparciu o dietę i profesjonalną opiekę lekarzy i dietetyków umożliwiły Uzdrowisku Rabka S.A. sięgnąć po klienta, który chce leczyć się odpowiednio dobraną dietą. Ta aktywność nie wymagała dodatkowych nakładów, bo lekarze, dietetycy i pracownicy kuchni byli już w Spółce zatrudnieni. Poprawiono jedynie organizację pracy i lepiej wykorzystano potencjał intelektualny personelu medycznego, oraz kucharzy i innych pracowników kuchni. (więcej informacji http://www.uzdrowisko-rabka.pl/kulinaria )
Wchodząc w obszar produkcji własnych kosmetyków Uzdrowisko Rabka S.A. wykorzystało walory zdrowotne naturalnych wód leczniczych, które stanowią ważny komponent receptur kosmetyków. Dzięki unikalności własnego surowca leczniczego, (solanka chlorkowo-sodowo-jodkowo-bromowa) Spółka mogła wypłynąć na nowy obszar wykorzystania wód leczniczych do pielęgnacji indywidualnej poprzez specjalne kosmetyki uzdrowiskowe. Dzięki temu, część kuracji kontynuować można również w domu po wyjeździe z uzdrowiska. Poza tym, klienci mogli dzięki naszym produktom, nie tylko zaspokajać swoje potrzeby zdrowotne, ale też zadbać o swój wygląd. To był kolejny przełom w rozwoju naszego biznesu. Osiągnęliśmy zdolność do generowania przychodów wśród klientów, którzy wyjechali poza Rabkę. Dzięki sklepowi internetowemu i setkom punktów handlowych poza Rabką, możemy zaspokajać potrzeby zdrowotne i estetyczne naszych klientów sprzedając im nasze produkty w miejscu ich zamieszkania. Rabka, jako miejsce świadczenia usług przestała nas ograniczać w rozwijaniu naszych zdolności do sprzedawania produktów w jednym miejscu. Nie mogliśmy wywieźć naszych lekarzy, pielęgniarek i rehabilitantów do domu razem z klientem, ale mogliśmy dać każdemu nasze produkty pełne zdrowia i naturalnych właściwości leczniczych, które każdy może ze sobą zabrać. (więcej informacji http://www.uzdrowisko-rabka.pl/kosmetyki )
Aby skutecznie i wydajnie realizować nowe zadania dokonano gruntownej rekonstrukcji organizacyjnej przedsiębiorstwa. Zmieniono strukturę organizacyjną poprzez wykreowanie trzech centrów rozwoju biznesu: medycznego, kosmetycznego, turystycznego. Uporządkowane zostały zasady odpowiedzialności, a przede wszystkim usamodzielniono odpowiednia grupę pracowników w uprawnienia do podejmowania szybkich i skutecznych decyzji podczas rozmowy z klientem. Dzięki temu pracownicy zdobyli nowe umiejętności, które pozwoliły im obsługiwać klientów pełnopłatnych (w całości płacących za swoje usługi medyczne z własnych środków). Zmiany postrzegania dotychczasowych funkcji dotyczą pracowników recepcji i pielęgniarek. W obydwu grupach zawodowych dodatkowymi obowiązkami stało się sprzedawanie i polecanie kosmetyków uzdrowiskowych i zabiegów. Wykorzystano to, że obydwie grupy zawodowe mają dobry kontakt z klientem i znają jego aktualne potrzeby. Restrukturyzacji dokonano na każdym poziomie organizacji po to, aby przedsiębiorstwo spełniało oczekiwania klienta XXI wieku. Pomogły w tym szkolenia prowadzone na każdym poziomie organizacji, podnoszące świadomość klienta, produktu, rynku na który wchodzimy, a także podnoszące konkretne umiejętności pracowników recepcji, rehabilitantów, kucharek i kelnerek.
Rozwój Uzdrowiska Rabka S.A. opiera się obecnie poprzez synergię twórczych myśli i umiejętności całego personelu. Z każdym kwartałem pojawiają się nowe pomysły, innowacje, produkty i usługi robione z myślą, o zaspokojeniu potrzeb na rynku, który wykreowaliśmy dzięki poszerzeniu jego granic i sięgnięciu po nieistniejący popyt. Jesteśmy przekonani o tym, że jest to właściwa strategia rozwoju przedsiębiorstwa na rynku turystyki uzdrowiskowej i jesteśmy zdeterminowani, żeby osiągnąć na tym polu sukces.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz