Jeśli
ktoś rozpoczął realizować noworoczne postanowienia jest wielce prawdopodobne,
że napotkał opór przed działaniem. Jest kilka stanów, które wywołują taki opór .
Jednym z nich jest OPIESZAŁOŚĆ, potocznie kojarzona z powolnością, odwlekaniem,
przeciąganiem. Dotyczy nawyków indywidualnych, jak i instytucjonalnych, np. działań
administracyjnych. Opieszałość jeśli wejdzie w nawyk potrafi zniweczyć najlepiej
uzasadnione plany i cele. Radzenie sobie z nią jest w dzisiejszych czasach
bardzo potrzebne.
Dzisiaj
chciałbym się podzielić z Wami sposobami przełamywania opieszałości, których
nauczyłem się od Briana Tracy, inspirującego mówcy, trenera i mentora. Metody można
dobrać do swojego temperamentu, charakteru, stylu pracy i posiadanych nawyków. Powiem szczerze, że jeśli się je stosuje –
DZIAŁAJĄ.
1. Myśl na papierze. Przygotowuj się, dziel
zadania na części. Wypisywanie szczegółów wymaga przełamania opieszałości.
2. Zanim zaczniesz zgromadź wszystkie
materiały i przybory – praca przygotowawcza pomaga w rozpoczęciu prawdziwego
działania.
3. Na rozruchu zajmuj się czymś niewielkim - Konfucjusz:
„Tysiącmilowa wyprawa zaczyna się od jednego kroku”.
4. Poszatkuj zadanie na części– „małe kawałki
lepiej strawić”.
5. Technika sera szwajcarskiego – weź niewielki fragment całości jaką masz do zrobienia i skup się na tym co jest drobne, ale istotne do zrobienia.
6. Zaczynaj od zewnątrz i najpierw kończ
drobne zadania.
7. Zaczynaj od wewnątrz i zabieraj się od
razu za trudne tematy.
8. Zrób to co wywołuje w tobie największe
obawy, lub niepokój.
9. Zaczynaj dzień od najmniej przyjemnego
zdania.
10. Myśl o przykrych konsekwencjach
zaniechania wykonania danego obowiązku, lub zadania.
11. Wyobraź sobie, jakie odniesiesz korzyści,
jeżeli dokończysz to zadanie.
12. Znajdź w ciągu dnia konkretną porę na
pracę nad projektem – np. pracuję od 10.30-11.40. Umawiamy się z samym sobą na
konkretne działanie w konkretnym czasie.
13. Zrezygnuj z perfekcjonizmu. Rób od razu to
co możliwe, a nie czekaj na to co będzie idealne.
14. Określ dziedzinę, w której zwłoka ci
zaszkodzi.
15. Zmuszaj się do doprowadzania spraw do
końca.
16. Utrzymuj wysokie tempo – poruszaj się szybciej,
działaj, bądź szybki w tym co robisz.
Co myślicie o tych sposobach? A może ktoś z Was ma własne, którymi zechce
się podzielić z innymi? Chętnie się
dowiem i skorzystam.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz