08 sierpnia 2015

EDUKACYJNE NIEPOROZUMIENIE – cz. V. „NA OBRAZ I PODOBIEŃSTWO”



Oglądanie natury jest dla mnie zawsze wytchnieniem. Każdy zachód słońca, każde drzewo w lesie, każdy człowiek, jeśli przyglądnąć się jego wyglądowi i cechom, jest NIEPOWTARZALNY. To właśnie ta cecha jest najbardziej dostrzegalna we Wszechświecie. Podobnie jest w biznesie. Każde przedsiębiorstwo jest niepowtarzalne. Poznałem w swoim życiu setki przedsiębiorstw i ich właścicieli. Nawet w tej samej branży kultura organizacyjna, cele biznesowe są inne, bo tworzą je NIEPOWTARZALNI ludzie.
System szkolnictwa systematycznie osłabia u dzieci zdolność do tworzenia siebie w sposób niepowtarzalny. Umiejętność, której w ten sposób system edukacji pozbawia uczniów, a później studentów, nazywa się KREATYWNOŚĆ. Stwórca dał nam kilka wspaniałych darów. Najcenniejsze to WOLNA WOLA i WOLNOŚĆ WYBORU. Tymczasem powtarzanie wzorów myślowych, powielanie wiedzy, a później egzekwowanie jej i weryfikowanie poprzez system ocen pokazuje jasno, że wszystko zostało już wymyślone. Skoro nie ma ocen za WYMYŚLANIE, KREOWANIE, ODKRYWANIE, OBSERWOWANIE, DOCIEKLIWOŚĆ, POSIADANIE WŁASNYCH POGLĄDÓW I PRZEMYŚLEŃ, ANALIZĘ I SAMODZIELNE WYCIĄGANIE WNIOSKÓW, to szkoła staje się miejscem, gdzie jak z fabryki masowej produkcji wypuszczane są ujednolicone umysły działające jak pendrive - kopiując i odtwarzając zapisaną informację.
Poznałem wielu wspaniałych nauczycieli, którzy są niezwykle kreatywni, ale tą kreatywność realizują zwykle poza swoim miejscem pracy. Wiedzą, że pracując w szkole uczestniczą w powielaniu wzorców oduczających samodzielne myślenie i osłabiających twórczość u swoich wychowanków.
Pocieszające jest to, że  jesteśmy na obraz i podobieństwo STWÓRCY. Cała natura to zbiorowisko odmienności, które powstało dzięki rozwojowi i kreacji. Świat daje teraz olbrzymie możliwości, żeby działać tak jak STWÓRCA – tworzyć i cieszyć się owocami swojej twórczej pracy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz