18 marca 2015

Uczciwość




Jakich wartości potrzebuje współczesny biznes? Co decyduje o moralnym sukcesie organizacji? Pewnie jest ich sporo, ale niezwykle ważną cechą jest uczciwość.
Uczciwość dotyczy kilku sfer. Po pierwsze uczciwości wymagają zarówno relacje wewnętrzne jak i zewnętrzne. W ramach relacji wewnętrznych uczciwość dotyczy sposobu traktowania pracowników, tworzenia systemów wynagrodzeń, zasad postępowania zarówno wtedy, kiedy efekty tego postępowania są widoczne, jak i wtedy, kiedy ich nie widać. W relacjach z kontrahentami i klientami uczciwość to solidne, zgodne z deklaracjami i ofertą działanie (w ramach usługi), lub wytwarzanie produktów (w ramach produkcji). W skrócie można to ująć, że jest to poszanowanie prawa w relacjach z klientami i kontrahentami, wywiązywanie się z umów, zgodność naszych intencji z działaniami i rzetelne informowanie o swojej działalności.
Uczciwość to prawość. Peter F. Drucker, zwany papieżem zarządzania, ujmuje to tak: "Ostatecznym dowodem szczerości i powagi kierownictwa jest bezkompromisowy nacisk na prawość charakteru- ponieważ przywództwo realizuje się poprzez charakter i to charakter ustala wzory, potem zwrotnie naśladowane. Charakteru nie można się nauczyć; jeśli ktoś na swe stanowisko nie przynosi go ze sobą, nie nabędzie go nigdy. Charakteru nie sposób udawać. Ludzie z którymi się pracuje, a zwłaszcza podwładni, już po kilku tygodniach wiedzą, czy mają do czynienia z człowiekiem prawym, czy nie. Mogą wybaczyć: niekompetencję, ignorancję, niepewność, a nawet złe maniery. Ale nie wybaczą, jeśli komuś nie dostaje prawości. Nie wybaczą także takiego wyboru kierownictwu."
Uczciwość wymaga codziennego potwierdzania i codziennej praktyki. To jest wartość, która powinna być wnoszona przez każdego szefa, bo tylko wtedy jest szansa, że taką postawę przejmą od nich pracownicy niższego szczebla. Dzięki uczciwości pracowników klient może być nośnikiem dobrej opinii o organizacji i jej produktach.
Uczciwość jest wartością fundamentalną w dzisiejszym biznesie. Bez niej nie stworzymy długotrwałego sukcesu, nie zainspirujemy pracowników, nie zachęcimy klientów i nie zbudujemy zaufania kontrahentów i partnerów gospodarczych.
Maciej Osuch, trener i wykładowca, w swojej książce pt. „Uczciwi inaczej” pisze o tym jak łatwo stać się sprawcą kradzieży w sprawach drobnych, jak kartka papieru, większych z udziałem osób wpływowych i największych robionych przez duże instytucje międzynarodowe. To poruszająca książka, która przy odrobinie autorefleksji pomoże prawidłowo wybierać i dostrzegać to, z jaką łatwością odchodzimy od wartości w życiu codziennym.
W dzisiejszym biznesie panuje prymat intelektu nad wartościami. Ludzie nieuczciwi nazywani są zaradnymi, sprytnymi i przenikliwymi, tylko dlatego, że potrafią wymyślić rozwiązanie, które będzie skutkowało dochodami, niezależnie od etyki takiego postępowania. Sukces ekonomiczny staje się dla nich jedynym celem. Uczciwość staje się powodem do wykazywania słabości i „niedopasowania do realiów życia” dla tych, którzy tak chcą postępować. Patologia takiego myślenia bierze się stąd, że dążenie do zysku zostało pozbawione sensu recenzji etycznej.
Zbyt łatwo ulegamy pokusie, jaką jest akceptacja chwilowych korzyści, w zamian za odejście od wartości.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz