27 czerwca 2015

O ODKŁADANIU NA POŹNIEJ




Pewnie każdy z nas doświadczał tego, że pomimo, że wiedział, iż ma coś ważnego do zrobienia, to tego nie robił. Przyczyną takiego zachowania jest nawyk odkładanie rzeczy na później. Ten nawyk został zdefiniowany jako jednostka chorobowa i nosi nazwę PROKRASTYNACJA (od greckiego procrastinare, czyli przekładać na jutro). To przypadłość społeczna, która rujnuje życie wielu osobom. Sam zmagałem się z tym problemem. Na drodze do samodoskonalenia niezwykle pomocna okazała się książka pt. „Zrób to zaraz. Stop odkładaniu spraw na jutro.” Autor Jeffery Combs przedstawił w niej m. in quiz, który publikuję poniżej. Pozwala on zdiagnozować, w których obszarach życia najczęściej uprawiamy prokrastynację.
Polecam zaparzyć sobie gorącą herbatę, wydrukować sobie poniższy tekst i zaznaczyć przy każdym punkcie, czy cytowane zdanie jest prawdą, czy fałszem.
1.      Od razu oddzwaniam do kogoś, kto zostawił mi informację.                                                   P/F
2.      Każdą decyzje podejmuje błyskawicznie.                                                                    P/F
3.      Nigdy nie muszę płacić odsetek z powodu opóźnień w zapłacie rachunków lub spłacie długu na karcie kredytowej.                                                                                                       P/F
4.      Kupuję prezenty urodzinowe i świąteczne z wyprzedzeniem i na spokojnie.                           P/F
5.      Gdy gotuje od razu zmywam naczynia, nie pozwalając, by zalegały w zlewie         .               P/F
6.      Nie opóźniam rozpoczęcia projektów, które musze zrealizować       .                                      P/F
7.      Płace rachunki od razu jak tylko dostanę.                                                                     P/F
8.      Nie przegapiam koncertów lub wydarzeń sportowych, ponieważ pamiętam, aby kupić bilet na czas.                                                                                                                                  P/F
9.      Mając do czynienia z powtarzającymi się zadaniami, które muszę wykonywać (na przykład takimi jak zajmowanie się marketingiem, czynności związane z prowadzeniem firmy, szukanie potencjalnych klientów), nie unikam ich mimo lęku przed spodziewanym dyskomfortem.                                                                                                              P/F
10.  Regularnie umawiam się na wizyty kontrolne do dentysty i lekarza i dotrzymuję terminów tych wizyt.                                                                                                                    P/F
11.  Gdy podróżuje samolotem, przyjeżdżam na lotnisko na długo przed planowanym odlotem. Nigdy się nie spóźniam i nigdy nie zdarzyło mi się nie zdążyć na samolot.                           P/F
12.  Jestem w stanie wygodnie zaparkować auto w swoim garażu, ponieważ nie przeszkadzają mi w tym żadne regularnie zalegające w nim rupiecie.                                                    P/F
13.  Moja przestrzeń do pracy jest schludna i uporządkowana, jest mi w niej bardzo wygodnie i dzięki temu łatwo mi być produktywnym.                                                                         P/F
14.  Tworzę listę zadań do zrobienia i ze spokojem wykreślam z nich rzeczy, które już zrobiłem.                                  
                                                                                                                                      P/F
15.  Świetnie sobie radzę z takim planowaniem moich działań, by jak najwięcej spraw załatwić za jednym zamachem.                                                                                                        P/F
16.  Odpowiadam na pytania szybko nie zastanawiając się zbyt długo.                               P/F
17.  Rzadko powtarzam pytanie, które ktoś mi zadał        .                                                              P/F
18.  Rzadko mówię „hm”, gdy odpowiadam na pytanie, lub zaczynam wypowiedź       .               P/F
19.  Gdy robię zakupy, jestem do nich dobrze przygotowany i rzadko zapominam czegoś kupić.                              
                                                                                                                                      P/F
20.  Potrafię bardzo dobrze się spakować, gdy wyjeżdżam w delegację lub na wakacje.                P/F
21.  Regularnie robię pranie: nigdy nie gromadzę zbyt wiele brudnych rzeczy i nigdy nie mam w tym zakresie zaległości        .                                                                                                 P/F
22.  Świetnie sobie radzę z realizacją zadań w terminie, często nawet realizuje na długo przed terminem.                                                                                                                       P/F
23.  Mój dom jest bardzo dobrze zorganizowany, czysty i wysprzątany.                                        P/F
24.  Nie zapycham szaf do granic możliwości.                                                                    P/F
25.  Gdy wychodzę wieczorem, rzadko muszę zrobić coś na ostatnia chwilę      .                           P/F
26.  Rzadko mam zaległości w swoich codziennych obowiązkach          .                                      P/F
27.  Rzadko odczuwam emocjonalne przytłoczenie.                                                           P/F
28.  Zwykle mamy pełny bak paliwa, rzadko tankuję dopiero wtedy, gdy w samochodzie zapala się rezerwa   .                                                                                                                                  P/F
29.  Regularnie wynoszę śmieci, tak że nie gromadzi się ich zbyt wiele.                             P/F
30.  Ćwiczę regularnie co najmniej trzy, cztery razy w tygodniu.                                        P/F
31.  Nie pozwalam, żeby nagromadziło mi się zbyt wiele e-mali na które trzeba odpowiedzieć.          
                                                                                                                                      P/F
32.  Jestem dobry w szybkim odpowiadaniu na e-maile, oraz wiadomości na Facebooku          .   P/F
33.  Gdy dzwoni budzik, od razu wstaję i zaczynam dzień wypoczęty, rześki i gotowy do pracy.        
                                                                                                                                      P/F
34.  Planując przyjęcia, seminaria i inne wydarzenia, robię to z dużym wyprzedzeniem.               P/F
35.  Rzadko pozwalam, by w mojej lodówce popsuło się jedzenie. Panuje w niej porządek i nieskazitelna czystość.                                                                                                              P/F
36.  Stawiam sobie cele, które są realistyczne i osiągalne i często potrafię je realizować.     P/F
37.  Wykonuję wszystkie ważne obowiązki, zanim mogę się odprężyć i położyć do łózka        .   P/F
38.  Kontroluję swoje finanse i spłacam długi.                                                                    P/F
39.  Zawsze wiem, jakie będą moje przewidywalne miesięczne koszty, zarówno jeśli chodzi o firmę, jak i prywatne wydatki                                                                                                 P/F
Jak policzyć poziom swojej prokrastynacji?
Żeby policzyć punkty, trzeba zsumować wszystkie swoje FAŁSZYWE (F) odpowiedzi. Oto wyniki i komentarz cytowany za autorem quizu.

24 punkty lub więcej:
Jesteś chronicznym prokrastynatorem i ten nawyk blokuje Cię w wielu obszarach twojego życia.
14-23 punkty:
Twoja prokrastynacja już prawie osiąga postać przewlekłą. Warto się dobrze nad sobą zastanowić i popracować nad tym, żeby uwolnić się od zaległości, niepotrzebnych rupieci i prokrastynacji w dużym zakresie, jak to tylko możliwe.
6-13 punktów:
Jesteś umiarkowanym, przeciętnym prokrastynatorem. Warto nad sobą odrobinę popracować, by stać się zdrowiejącym prokrastynatorem.
5 punktów lub mniej:
Jesteś bardzo produktywny, a prokrastynacja jest niemal nieobecna w Twoim życiu, niemniej jednak zawsze może być jeszcze lepiej.

Powyższe wyniki pokazują w jakich obszarach warto popracować nad sobą. W następnym wpisie będzie trochę więcej o tym, jak radzić sobie z nałogowym odkładaniem na później. Początek wakacji to dobry czas na to, żeby pozmieniać trochę organizację życia domowego i uporządkować poszczególne rzeczy w swoim otoczeniu.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz