Chińskie
przekleństwo mówi „obyś żył w ciekawych czasach”.
Żyjemy
i to w bardzo ciekawych.
Gdy
9 listopada 1989 r. runął Mur Berliński, w Europie zaczął upowszechniać się
Internet. W Polsce pierwszej transmisji Internetowej dokonano 26 września 1990
r. Ten okres przyjęty jest jako początek EPOKI KOMUNIKACYJNEJ. Epoka
komunikacyjna, dała takie fantastyczne narzędzia jak Skype, YouTube, Facebook, Twitter
i olbrzymi dostęp do sieci komunikacyjnej stron WWW i całego obszaru
informacji, którego wcześniej nie było.
Jednocześnie
od 25 lat systematycznie odchodzi EPOKA PRZEMYSŁOWA, która poprzedzała epokę
komunikacji. Epoka industrialna „panowała” od początków XVIII wieku wraz z
pierwszą Rewolucją Przemysłową. Cechą epoki industrialnej był olbrzymi wzrost
wydobycia surowców, rozwój przemysłu, transportu, postęp w rolnictwie itd. Są
jednak obszary aktywności publicznej, które funkcjonują jakby nic się nie zmieniło,
tkwiąc w sposobach działania z epoki przemysłowej.
Szkolnictwo
powszechne, które szczególnie mocna zaczęło się rozwijać w drugiej połowie XX
wieku, świetnie wpisywało się w potrzeby „człowieka epoki industrialnej” ucząc
go dopasowania się do konkretnego stanowiska pracy i konkretnych umiejętności oraz
wiedzy, jaka była mu tam potrzebna. W epoce industrialnej raz zdobyta wiedza
wystarczyła na lata, a gwarancja pracy była większa, bo rósł popyt na
wykwalifikowanych pracowników wielu branż przemysłowych.
„Najciekawsze”
jest to, że współczesna szkoła dalej uczy ludzi wiedzy z poprzedniej epoki i
robi to za pomocą nieprzydatnych metod. Najbliższe wpisy chciałem poświęcić
kilku moim spostrzeżeniom dotyczącym tego co i jak warto uczyć, żeby
przygotować dzieci lepiej do życia we współczesnej EPOCE KOMUNIKACYJNEJ.
Dzisiaj
kilka zdań dotyczących metod nauczania w kontekście sposobu zapamiętywania
wiedzy.
Już
pod koniec lat 70-tych XX wieku profesor Edgar Dail pokazał, jaki sposób
nauczania najlepiej wpływa na zapamiętywanie. Opisuje to poniższy diagram.
Prowadząc
w latach 60-tych XX w. badania dotyczące tego, jaki sposób przekazu skutecznie
wpływa na efektywność zapamiętywania Edgar Dail wykazał, że w zależności od
naszego poziomu zaangażowania zmienia się czas, w którym pamiętamy to, co było
przedmiotem zapamiętywania. Pasywny sposób uczenia się poprzez czytanie,
słuchanie i oglądanie obrazów umożliwia nam po upływie dwóch tygodni
zapamiętanie jedynie 10-20 % z tego co było przedmiotem naszego poznania. Do
takiej formy zapamiętywania wykorzystujemy tylko jeden zmysł: wzroku lub
słuchu. Efektywność zapamiętywania rośnie, jeśli wykorzystujemy do tego
jednocześnie dwa zmysły: słuchu i wzroku. Dlatego oglądanie filmu, wysłuchanie
prezentacji, obserwacja pokazu lub obserwacja rzeczywistego działania umożliwia
nam zapamiętanie już 50 % tego, co poznawaliśmy. Znacznie rośnie poziom
zapamiętywania, gdy rośnie też nasz osobisty udział w przedmiocie
zapamiętywania, gdy pojawiają się emocje. Osobisty udział w dyskusji, bądź
wygłoszenie prelekcji umożliwia podniesienie efektywności zapamiętywania już do
70 %. Najefektywniej zapamiętujemy jednak takie rzeczy, w których sami jesteśmy
uczestnikami. Symulując rzeczywiste działania, bądź osobiście je wykonując,
nasz poziom zapamiętywania rośnie aż do 90 %.
Gdy
rośnie osobisty udział, pojawiają się emocje jako tworzywo, które wzmacnia
proces zapamiętywania.
Wniosek
stąd jest taki, że to dzieci powinny prowadzić lekcje, a nie nauczyciel, bo
nauczyciel wiedzę ma, a dziecko ma wiedzę posiąść. Rolą nauczyciela powinno być
inspirowanie dzieci i zainteresowanie wiedzą tak, żeby dzieci uczestniczyły
czynnie w procesie jej zdobywania. Naturalne też powinno być dyskutowanie i
omawianie zagadnień wspólnie, żeby wiedzę mogła utrwalić cała grupa poprzez
osobiste zaangażowanie. Wtedy szkoła przestałaby być nudna i stałaby się
miejscem doświadczania pozytywnych emocji, co świetnie zrozumieli twórcy
współczesnych narzędzi komunikacyjnych - Facebook, YouTube, Scype, Twitter.
Takie zmiany wymagają również skorygowania systemu oceniania i przedmiotu
nauczania, ale o tym będzie w kolejnych wpisach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz