19 września 2015

FILARY POCZUCIA WŁASNEJ WARTOŚCI – cz. I I I.



Odpowiedzialność za siebie
Trzecim elementem budowania poczucia własnej wartości jest opanowanie sztuki BYCIA ODPOWIEDZIALNYM. 22. kwietnia pisałem o konieczności bycia odpowiedzialnym na 100 % za wszystkie swoje decyzje. Dzisiaj w ślad za analizami w tej sprawie dr Nathaniela Brandena dorzucę trochę innych wątków. Wzięcie za siebie odpowiedzialności to uświadomienie sobie, że:
        Jestem odpowiedzialny za realizacje swoich pragnień
        Jestem odpowiedzialny za swoje wybory i działania
        Jestem odpowiedzialny za stopień świadomości, z którą podchodzę do swojej pracy
        Jestem odpowiedzialny za stopień świadomości w moich relacjach z ludźmi
        Jestem odpowiedzialny za swoje zachowanie wobec ludzi: współpracowników, kolegów, klientów, małżonka, dzieci, przyjaciół
        Jestem odpowiedzialny za to jak spędzam czas
        Jestem odpowiedzialny za jakość swojej komunikacji z innymi ludźmi
        Jestem odpowiedzialny za swoje szczęście
        Jestem odpowiedzialny za wybór wartości zgodnie z którymi żyję
        Jestem odpowiedzialny za podnoszenie poziomu własnej samooceny
Przez lata pracy wielokrotnie słyszałem:
- „ale to ode mnie nie zależy”
- „nie mam na to wpływu”
- „zachowałem się tak, bo tak mi kazano”
- „to wszystko wina …. (wpisz co chcesz: prezydenta, premiera, rodziców, wychowawcy, trenera, polityki, klimatu, humoru, itd.)”
- „nic mi w tej sprawie nie wiadomo”
Ludzie, którzy tak myślą pozbawiają się elementarnej władzy, jaką każdy z nas posiada: WŁADZY NAD SAMYM SOBĄ, tłumacząc to okolicznościami. USPRAWIEDLIWIAJĄ SIĘ chcąc zbudować przed samym sobą obraz siebie, który coś MUSI. Mając wolną wolę zawsze możemy zdecydować czy wybór jakiego dokonamy naruszy nasz system wartości, czy będziemy po podjęciu decyzji w zgodzie z samym sobą.
Przez całe lata testowałem na sobie świat bycia tym, który musi i taki który chce. Ten ostatni jest pełen WOLNOŚCI i CZYSTEGO SUMIENIA, które daje nam największy komfort istnienia - zostanie SWOIM WŁASNYM PRZYJACIELEM.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz